Gå till innehåll

Senast uppdaterad: 2024-02-20

Författare: Lotten Beijer-Ahlqvist

Parasektionen

Parasektionen verkar för att människor med funktionsnedsättningar ska få möjlighet till ridning och umgänge med hästar. Det kan gälla sport, fritidsridning eller behandlingsridning. Sektionen arbetar också med att sprida kunskap om funktionsnedsättningar och med tillgänglighet.

ÖFK började med ridning för barn och ungdomar med rörelsehinder 1960, som en av de första ridklubbarna i landet. I dag är ÖFK en av de klubbar som har den största och bredaste verksamheten. I dag rider 35 ryttare mellan 6 och 55 år med olika funktionsnedsättningar varje vecka på ridskolan. Det finns sju olika grupper för dessa ryttare, en del grupper i samarbete med regionens Barn- och ungdomshabilitering. En del ryttare rider i klubbens ordinarie grupper.

Hästar

RBU (Föreningen för rörelsehindrade Barn och ungdomar) äger Chrissy, Lakim och Skoby Leader.

Ridläger

Ridläger ordnas för barn och ungdomar med rörelsehinder varje sommar sedan 1965 i samarbete med Barn- och ungdomshabiliteringen och RBU.

Tävling

ÖFK har tidigare varit välmeriterade på tävlingssidan med OS-guld, VM-guld och flera SM-medaljer. I dag tävlar två ryttare på nationell nivå. På SM 2020 tog Gustav Stjernberg SM-brons. Under 2020 var de flesta tävlingar pausade p.g.a. pandemin.

2015 deltog Cathrine Csore i Special Olympics World Games i Los Angeles. Cathrine Csore var en av de 61 tävlande från Sverige, och hon kom hem till Örebro med en guldmedalj. 2023 deltog Cathrine i samma tävling fast i Berlin den här gången. Även då kom hon hem med en guldmedalj.

Sofia Domander, ordförande i sektionen